mindfulness

‘Er is een stem die geen woorden gebruikt, luister.’

– RUMI –

mindfulness

Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Mindfulnesstraining wordt ook wel aandachtstraining genoemd. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat aandacht staat voor het helemaal wakker zijn;  het objectief kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaats vindt. Dit klinkt simpel, maar blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. We leven vaak niet in het nu, maar besteden veel aandacht aan wat er nog allemaal moet gebeuren, zou kunnen gebeuren of gebeurd is. Vaak doen we veel op de automatische piloot. Hierdoor reageren we op een bepaalde manier op onze omgeving, waar we zelf, en ook onze omgeving, last van kunnen hebben.

Door de mindfulnesstraining ontwikkel je je vermogen om focus, aandacht en concentratie op te bouwen. Je leert weer met een beginnersblik naar jezelf en je omgeving te kijken. Ook leer je de gedachtepatronen herkennen die niet behulpzaam zijn, en hier bewust bij stil te staan.  Zonder oordeel en zonder streven. Doordat je meer helderheid en rust krijgt in jezelf, ben je beter in staat om je emoties en reacties te reguleren. Dit alles heeft een positief effect op je inlevingsvermogen en je gehele staat van zijn.

 

WAAROM MINDFULNESS?

Positieve effecten van mindfulness

  • verbeterde aandacht
  • meer rust in je hoofd
  • betere emotie regulatie
  • minder piekeren 
  • meer weerbaarheid tegen stress
  • beter (in)slapen
  • verbetert geheugen
  • vertraagt de veroudering van de cellen
  • geeft een optimistischer kijk op het leven
  • versterkt sociale relaties
  • maakt ons productiever
  • algeheel positief effect op fysieke en mentale gezondheid 
  • meer balans gevoel in je leven, in het NU zijn
  • minder oordelen 
  • besef dat elk moment weer nieuw is
het MBSR | MBCT mindfulness trainingsprogramma

Het MBSR-trainingsprogramma bestaat uit een serie bijeenkomsten van 2 uur en thuiswerk oefeningen verspreid over een periode van acht weken. Deze periode is zowel overzichtelijke als toepasbaar in het dagelijkse leven, daarnaast is deze bewezen lang genoeg voor een blijvend effect. Mindfulness is een praktische training; je ontwikkelt het door te doen. Elke bijeenkomsten behandelt een theoretisch aspect en daaraan gerelateerde aandachts en mindfulness oefeningen. Deze oefeningen krijg je mee als thuiswerk; je kunt ze zo vaak herhalen als je wilt. Voor een optimaal effect is het raadzaam om gedurende de trainingsperiode zo’n 15 tot 45 minuten per dag thuis te oefenen. Zo maak je een nieuwe manier aan om met oude patronen om te gaan. Je hebt hierdoor de mogelijkheid om bewustere keuzes te gaan maken.

investering

De investering voor een training is afhankelijk van je persoonlijke budget, en of je de training privé of zakelijk volgt. De zorgverzekeraars vergoeden vaak (een deel van) de kosten. Informeer hiervoor bij je zorgverzekering. Ik ben als trainer aangesloten bij de VVM. Ook kan je vaak een deel terug krijgen als onderdeel van een re-integratietraject, via je werkgever, de belastingdienst of via een PGB.

mindfulness voor kids | tieners | jongeren

Deze training is gebaseerd op MindfulKids van George Langenberg, de ‘stilzitten als een kikker’ van Eline Snel en mindfulness voor jongeren van Davind Dewulff. Wat er o.a. aan bod komt is; hoe leer je met ongemak omgaan als het tegen zit. Hoe leer je om je aandacht te richten en te trainen. Vriendelijk te zijn naar jezelf en de omgeving. En steeds meer te luisteren naar wat er in jou gebeurt, dat je er mag zijn. Vanaf 10 jaar geef ik groepstrainingen. 

mindfulness voor (jong-) volwassenen

Deze training is specifiek voor de doelgroep volwassenen (19+ jaar). Het wetenschappelijk onderbouwde programma Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR/MBCT) ligt aan de basis van deze training. Het programma is ontwikkelt door Jon Kabat-Zinn. Hij combineerde zijn kennis van boeddhistische meditatietechnieken met inzichten uit de westerse psychologie en neurowetenschappen. Een must voor ieder mens dat zich in de huidge maatschappij in balans wil voelen.

1 op 1 mindfulness | mindful counselling

specifieke aanvragen | specifieke doelgroep  | op maat 

Wil je graag individueel een mindfulness traject volgen? Of wil je mindfulness geintegreerd hebben tijdens je counsellingstraject. Of een compassie training integreren? Wil je graag met een specifieke groep de training volgen (denk aan een sportteam, een management team, etc.) of wil je een mindfulness workshop. Er zijn meerdere mogelijkheden. Neem contact op via onderstaand formulier.

N.B.De leeftijd 6 – 9 jaar train ik altijd in individuele en korte, speelse sessies.